SacrulSacrul este o noţiune universal răspândită în umanitate. Ca multe alte noţiuni majore şi universale, definirea şi hermeneutica sa se dovedesc dificile. Existenţa sacrului presupune convingerea în discontinuitatea realităţii. Cu alte cuvinte, presupune o realitate cu intensităţi diferite ale lui „a fi”: zone privilegiate, unde „a fi” se manifestă foarte intens şi zone terne. Discontinuitatea texturilor Universului, de la spaţiu-timp până la suprafaţa obiectelor solide, este astăzi un adevăr general acceptat în ştiinţă. Universul nu e continuu, deşi e omogen. Ceea ce înseamnă că, deşi Universul e la fel în toate zonele şi în toate direcţiile, el nu e continuu: are zone de gol şi de plin, iar la nivel cuantic are fisuri şi neregularităţi în întreaga alcătuire. Astfel, vorbirea umană despre sacru, ceea ce ar presupune neregularităţi la nivelul lui „a fi”, e în consonanţă cu întreaga fiinţare. Înainte de a trece la definirea şi explicarea sacrului, se cuvine să amintim, pe scurt, nivelul actual al cercetării. Rudolf Otto îşi porneşte cercetarea căutând esenţa experienţelor religioase, pe care el o numeşte numinos. Acest „numinos” ar constitui intraductibilul religiei: o experienţă la care nu se poate accede prin raţiune şi care este independentă faţă de morală. El o defineşte printr-o sintagmă latină ce a ajuns celebră: mysterium tremendum (mister zguduitor). Partea de mysterium se caracterizează prin caracterul de „cu totul altceva” faţă de existenţa obişnuită (ganz andere, expresie germană ajunsă celebră, aşijderi) şi prin sentimentul de fascinaţie şi răpire. Partea de tremendum se caracterizează prin trei elemente: cutremurare, putere copleşitoare şi energie imensă. Imago Mundi Lucrarea lui Eliade are patru capitole: „Spaţiul sacru şi sacralizarea lumii”, „Timpul sacru şi miturile”, „Sacralitatea naturii şi religia cosmică”, „Existenţă umană şi viaţă sanctificată”. În privinţa spaţiului, susţine autorul, „omul religios” face diferenţa fundamentală dintre haos şi cosmos, în sensul că manifestarea sacrului implică instaurarea unui cosmos. Acest cosmos porneşte în toate direcţiile dintr-un centru sau punct fix, pe care Eliade îl denumeşte axis mundi şi care leagă pe verticală cele trei nivele cosmice: Celestul, Terestrul şi Subpământeanul. Omul ia în posesie lumea înconjurătoare impunându-i o ordine copiată după ceea ce crede el că e ordinea cosmică, model numit imago mundi, adică o reprezentare a cosmosului pe pământ. În centrul zonei civilizată prin imago mundi se află aşezarea celor ce civilizează: ţara, oraşul, sanctuarul. Astfel, cunoaşterea realităţii devine în profunzime o sacralizare a ei. Templele sunt, de asemenea, imago mundi, după cum locuinţele, în general, erau imago mundi, căci ordinea sacră a cosmosului nu are doar rol civilizator, ci şi protector. În general, atunci când ridica o construcţie, „omul religios” lucra conform imago mundi. Chiar şi un cort cu un ţăruş în mijloc exprimă o perspectivă asupra cosmosului, ţăruşul fiind pe post de axis mundi. Mircea Eliade În privinţa expresiilor sacrului în natură, Mircea Eliade are la dispoziţie o materie primă uriaşă. El se concentrează asupra senzaţiei de ganz andere pe care o dau cerul şi furtunile. Zeii asociaţi cu acestea au fost consideraţi supremi şi creatori. Apoi, după apariţia agriculturii, când orizontul de interes suferă modificări importante, clasa zeilor cerului şi tunetului are tendinţa de a „trece în rezervă”, ceea ce duce la noţiunea de deus otiosus (zeu care nu se mai manifestă). Caracterul sacru al elementelor din natură în istoria culturilor umane e vast şi divers. Autorul analizează potenţialul sacru al apei, al pământului, al copacilor, al pietrelor, al Lunii şi al Soarelui. Definiţie: Sacrul este o zonă privilegiată întru care originatorul ei se manifestă energic şi autentic (îşi dezvăluie faptul-de-a-fi într-o manieră apodictică şi caracteristică, transformându-l în putere), astfel încât să elaboreze ori să stabilizeze o lume, contracarând inertul. Calitatea de perenitate asociată sacrului vine de la prezenţa ordinii. Calitatea de eficacitate asociată sacrului vine de la prezenţa puterii. Axis Mundi Importanţa sacrului în hermeneutica şi viaţa masonică este majoră. Ritualurile notate de Pritchard (Samuel Pritchard – Masonry Dissected, J. Wilard, London, 1730) arată că loja este, de fapt, un spaţiu sacru, un axis mundi ce uneşte Cerul, Pământul şi Adâncurile: Question: What form is the Lodge? Answer: A long Square. Q. How long? A. From East to West. Q. How broad? A. From North to South. Q. How high? A. Inches, Feet and Yards innumerable, as high as the Heavens. Q. How deep? A. To the Centre of the Earth. Q. Where does the Lodge stand? A. Upon Holy Ground, or the highest Hill or lowest Vale, or in the Vale of Jehosaphat, or any other secret Place. (Întrebare: Ce formă are Loja? Răspuns: Un dreptunghi. Î. Cât de lung? R. De la Est la Vest. Î. Cât de lat? R. De la Nord la Sud. Î. Cât de înalt? R. Ţoli, picioare şi yarzi fără număr, înalt până la Cer. Î. Cât de adânc? R. Până în centrul Pământului. Î. Unde este Loja aşezată? R. Pe Pământ Sfânt, sau pe cel mai înalt deal ori în cea mai adâncă vale, sau în valea lui Iosafat [acesta este numele pe care profetul Ioil îl dă locului unde se va desfăşura Judecata de Apoi, vezi Ioil 4;2 şi 4;12], sau în orice alt loc secret). |
LANSARE DE CARTE
De curând, Ed. Conphys ne-a oferit o surpriză: un volum de versuri semnat de dl. Radu Comănescu. Nic Iliescu, așa cum îl știu prietenii, Nicolae Iliescu – pre numele său de copertă- dă hârtiei un nou roman, al cărui nume merită pomenit întocmai cum a fost născocit 30 DE ANI DE LA REAPRINDEREA LUMINILOR MASONERIEI IN ROMANIA
În septembrie 1989, la Paris, Marcel Shapira îi comunică lui Dan Amedeo Lăzărescu faptul că Nicolae Ceaușescu e condamnat și va fi răsturnat până la sfârșitul anului. Lăzărescu e stupefiat și incredul, argumentând: ”Bine, dar el are Securitate, are Armată...”. ”Ai să vezi,” – îi răspunde Shapira – ” EXPERIENTA EUROPEANA A UNITATII IN DIVERSITATE
Când vorbesc despre unitate și diversitate, trebuie să înțeleg conceptele. La prima vedere, unitatea înseamnă domnia asemănărilor
|